fredag 13 september 2013

Syskonmatchning

Nu va det ett tag sen jag sydde. Fick häromdagen höra en önskan om syskonmatchning till pojke och flicka. Så jag blev sugen på att försöka skapa något. 
Så igår gick maskinerna varma.
Trikå och mudd tyg från Ohlssons tyger.
Tröjan är mönster från Ottobre, klänningen är en blandning i eget huvud.


Förstå gången jag syr tröja med raglanärm, är nöjd med resultatet. Muddar i ärmslutet är också premiär, gick ju bra. Kantbandning i halsen va också nytt för mig. Lite pilligt, men är nöjd. Finns tydligen tillbehör till maskinen för bandkantning, kanske nåt man skulle fundera på.


Den söta klänningen va jätte kul att sy, kan dock utveckla tekniken mer :-) .
Fickorna blev ok. Är dubbelvikt tyg, sydde en stretchig söm i överkanten, med röd tråd. Kanterna är invikta och fickan är fastsydd med raksöm. Tyckte det va lite kul att placera dom på sidorna och lite vinklade.
Att sy volang är nåt jag behöver utveckla mer.. Denna gång blev stora misstaget att ha för lite tyg att rynka. Så den blev inte lika fin som jag velat.


Klänningen är ca stl 92 och tröjan är stl 104. Ska bli kul att se om kläderna passar dom små trollen.  Och om mamman godkänner resultatet :-) 

Har lite olika projekt i tankarna framöver. Har bla ett testuppdrag av mössor till en förening. Sen måste det bli lite fler tröjor till mina pojkar. 
Min mor önskar sig leggings. Min bror vill ha T-shirts. Måste få till lite mjukisar till barnen också, med fickor. Undrar hur länge jag klarar mig utan en coverlock också, är sugen. Men man kan ju inte ha allt.
Nån annan som har önskemål och förslag är det bara att hojta!


1 kommentar:

  1. Jättesnyggt!

    Jag tycker själv att raglanärm är superfint, ger en lite mjukare känsla än "vanlig" modell. (Och visst måste "kunden" bli nöjd!)

    SvaraRadera